Fraud Blocker

זמני שהות ואחריות הורית – מה הכי טוב לילדים?

זמני שהות (לשעבר "הסדרי ראייה") ואחריות הורית בהליך גירושין - מה הכי טוב לילדים? למה חשוב לקחת בחשבון וכיצד יישמע קולו של הילד?
מה תפקיד ההורים בשלב זה? ומה חשוב לדעת לגבי זמני שהות?
זמני שהות ואחריות הורית

כאשר בית המשפט בוחן בקשה לזמני שהות (לשעבר “הסדרי ראייה”) במסגרת הליך גירושין, קולו של הילד מקבל חשיבות רבה. טובת הילד ורווחתו יהיו העיקרון העליון של בתי המשפט, וקולו של ילד יישמע במהלך ההליכים, הנוגעים לזמני שהות ואחריות הורית.

למה חשוב לקחת בחשבון את קולו של הילד?

זמני השהות שנקבעים על ידי בית המשפט קובעים עם מי הילד עתיד לבלות, לקיים קשר או לחיות, ומתי כל אחד מהדברים הללו אמור לקרות. לעתים קרובות, הליכי גירושין ודיונים סביב זמני השהות קשים לכל הצדדים הנוגעים בדבר, ופעמים רבות הילדים מרגישים לכודים באמצע.

הצדדים עשויים לרצות הסדרי מגורים או מגע שונים עבור הילד, ושמיעת קולו של הילד היא הכרחית כדי לוודא מהי טובתו. קשה לאמוד איך ילד מרגיש או היכן הוא רוצה לבלות את רוב זמנו, במיוחד בגלל שילד באופן טבעי לא ירצה להרגיז אף אחד מההורים.

לעיתים, יכולה להיות השפעה בלתי הוגנת של אחד ההורים או שניהם, אשר תערער את זכותו של ילד להשתתף ולשתף את מחשבותיו ורגשותיו לגבי עתידו. ייתכן שההורים אינם מודעים לכך שהם מעבירים את רגשותיהם לילד – ילדים יקבלו לעתים קרובות מסר חד משמעי מהבעת פנים, או שיידעו באופן אינטואיטיבי מתי ההורה שלהם כועס. 

לכן בית המשפט יבקש לשמוע את רצונותיו ותחושותיו של הילד ולהתחשב בכך בעת עריכת זמני השהות.

כיצד יישמע קולו של הילד?

מבחינה היסטורית, דעות ההורים שלטו בדיונים בנושא זמני שהות. עם זאת, ישנה מגמה הולכת ומתפתחת ששמה את הילד במרכז. במסגרת התהליך מקפידים לתת מקום לקולו של הילד, לאפשר לו להביע את רצונותיו ורגשותיו, ולשקול את דבריו ורצונותיו בעת קביעת זמני השהות.

ההחלטה סביב זמני השהות תתבסס בראש ובראשונה על טובתו של הילד. על מנת להגיע אל ההחלטה הנכונה, עשוי בית המשפט למנות צד שלישי, שישוחח עם שני הצדדים ועם הילד. האינטראקציה עם הילד תהיה בהתאם לגילו ולהבנתו. לילד המסוגל לגבש את השקפתו ולהבין את ההשלכות של החלטתו תינתן האפשרות לעשות זאת, והמשקל שיינתן לכך על ידי השופט יהיה תלוי בבגרות, בגיל וביכולת להבין את המתרחש.

נעשה שימוש בטכניקות ראיון שונות, המתאימות לגיל הילד, על מנת להבטיח כי נוח לו במהלך התהליך ושיוכל להביע בחופשיות את מחשבותיו ואת דעותיו. עם זאת, לא סביר שישאלו את הילד באופן ישיר עם מי הוא רוצה לחיות.

מה תפקיד ההורים בשלב זה?

ילדים עמידים, ויש להם היכולת להסתגל למצבים חדשים. עם זאת, אסור להורה להביע עמדה או לדרוש מהילד דבר מה במטרה להטות את נטייתו להסדר כזה או אחר. 

הטיה מכוונת לא רק שעלולה להזיק לילד, היא גם עלולה ליצור משבר אמון ולפגוע ביציבות של הסביבה בה הוא חי, בתקופה שבה ממילא הוא עלול להרגיש שהמציאות שלו מתערערת. כל ניסיון להטות את רצונו של הילד עלול לגרום למתחים נוספים, ולא בהכרח תתרום לטובת הילד.

עם זאת, חשוב בתקופה זו להיות קשובים ומכילים, להקשיב לילד מבלי לשפוט אותו, לבקר אותו או להיפגע מדבריו. ככל שירגיש פתוח לשתף, כך תדעו שהוא מרגיש שיש לו על מי לסמוך.

חשוב לזכור, שבית המשפט מתחשב בקולו של הילד, אך פרמטרים נוספים עשויים להשפיע על החלטותיו באשר לזמני השהות, כאשר תמיד טובת הילד עומדת בראש סדר העדיפויות.

זמני שהות – מה שחשוב לדעת

זמני השהות נועדו לאפשר לכל אחד מהצדדים לנהל קשר רציף, חם ואוהב עם הילד. זמני השהות יכולים להיקבע גם לפי הסכמה משותפת של שני הצדדים וללא מעורבות בית המשפט. אולם, ללא הסדר מסודר לא ניתן לסגור את הליך הגירושין. על מנת להימנע מאי נעימות, מחלוקת וכדומה, מומלץ להחליט מראש על כל אופציה שעשויה לעמוד על הפרק גם בעתיד, כמו נסיעות לחו”ל, ימי הולדת, לינה בסופי שבוע, אירועים מיוחדים ועוד.

נהוג כי במהלך החגים זמני השהות יחולקו באופן שווה, אך במהלך חופשות, זמני השהות עשויים להשתנות ונוטים להיות גמישים יותר.

ככל שגיל הילדים עולה, זמני השהות עשויים להשתנות, ולא אחת נדרש לקבוע אותם מחדש. ככל שהצדדים יגלו גמישות ונכונות הדדית, כך יהיה קל ונעים יותר לילד. כל עוד שני הצדדים נותנים לטובת הילד להנחות אותם, הדרך להסכמה תהיה קלה ומהירה יותר.

לפרטים נוספים וייעוץ
התקשרו עכשיו

או שלחו את הטופס

בקשה ליישוב סכסוך

בני משפחה שיש ביניהם סכסוך לא יוכלו להגיש תביעה לערכאה משפטית לפני שהם מגישים בקשה…

הסכם שלום בית

מהו הסכם שלום בית? שלום בית לחילופין גירושין, גישור לשלום בית, מהי תביעה לשלום בית,…

לשיחת ייעוץ
פנו אלי עכשיו

או באמצעות הטופס

לשיחת ייעוץ
פנו אלי עכשיו

או באמצעות הטופס