Fraud Blocker

התנגדות לקיום צוואה

ישנן 3 עילות התנגדות לצוואה. הצוואה כאמור נמסרת על ידי מי שהולך לעולמו ומשאיר אחריו נכסים אבל יש עילות שונות שבגנן אפשר להתנגד לצוואה כמו שהיא והן מוסברות במאמר קצר זה.
התנגדות לקיום צוואה

צוואה היא מסמך אשר נקבע על ידי אדם והוא מפרט מה יהיה עם רכושו ונכסיו לאחר שהוא ילך מן העולם. אם אדם הולך מן העולם ללא שהשאיר אחריו צוואה אך כן השאיר נכסים ורכוש הם יועברו ליורשים הטבעיים שלו. הצוואה מאפשרת לאותו אדם להיות בטוח שלאחר מותו ייעשה ברכושו בדיוק לפי רצונו במידה כמובן שהצוואה נכתבה כחוק. יש דרכים שונות שבהן אפשר לערוך צוואה  – צוואה בעדים, צוואה בעל פה, צוואה בפני רשות והדרך המוכרת ביותר היא צוואה בכתב יד. רק המצווה הוא זה שרשאי לבחור באיזו דרך היא תתבצע והיא יכולה לכלול מעבר לרכוש גם ערכים, רגשות ומוסר.

עילות התנגדות לצוואה

הצוואה כאמור נמסרת על ידי מי שהולך לעולמו ומשאיר אחריו נכסים אבל יש עילות שונות שבגנן אפשר להתנגד לצוואה כמו שהיא. הנה כמה דוגמאות לעילות התנגדות:

  • אי כשרות לערוך צוואה – בעילת התנגדות זו הטענה היא שהמצווה היה מבולבל או לא הבין את משמעות ההוראות שהוא העביר בצוואה.
  • טעות בצוואה – זו אחת העילות הנדירות והיא למעשה ניסיון להוכיח שהמצווה לא הכיר את העובדות בצורה נכונה וסבר אחרת מכפי שהמציאות מראה.
  • מעורבות בעריכת הצוואה – זו היא התנגדות שבבסיסה הטענה שהצוואה נערכה לטובת הזוכה העיקרי בשל מעורבותו בעריכת הצוואה.

השפעה בלתי הוגנת

זו היא עוד עילה להתנגדות והיא למעשה טענה שהמצווה היה תלוי במישהו ונוצל בשל כך והוא נאלץ לצוות את רכושו לטובתו של אותו אדם. בית המשפט יחקור כמובן וינסה להבין האם כך הדבר. מה שבעיקר יהיה בבירור על ידי בית המשפט הוא עד כמה למצווה היתה תלות בזוכה. הרי לכל אדם מבוגר כמעט יש תלות כזו או אחרת במי שמטפל בו ובדרך כלל אלו ילדיו או חלק מהם ולכן תלות היא לא דבר פסול אבל אם ישנה תלות קיצונית באחר בכל מה שנוגע לניהול חייו ורכושו של המצווה, יכול להיות שזו עילה להתנגדות. ניצול התלות בשביל קבלת טובת הנאה תהיה השפעה בלתי הוגנת על פי החוק אך מצד שני, מתן גמול מרצון על סיוע לא נכנס לתחום של השפעה בלתי הוגנת.

התנגדות לצוואה הדדית

צוואה הדדית היא צוואה שנערכת על ידי שני בני זוג ביחד והיא יכולה להיות מסמך אחד או שני מסמכים. היא יכולה להיות עם הגבלות מסוימות על בן הזוג שנשאר כך לדוגמא שהוא לא יכול לבזבז את כל הכסף אלא הוא חייב להשאיר גם לשאר היורשים העתידיים (בדרך כלל הילדים) אך היא גם שומרת עליו בכך שלדוגמא אי אפשר יהיה לפנות אותו מהדירה בה הוא גר כי ככה שאר היורשים רוצים. היתרון שלה הוא גם בכך שבן הזוג הנשאר לא יוכל לשנות אותה כרצונו (אך זה גם חיסרון) והתנגדות לצוואה כזו קורית בדרך כלל כשהילדים הם אינם הילדים הביולוגיים של בן הזוג הנשאר (בפרק ב’ לדוגמא) והם חשים שהחלוקה אינה צודקת מסיבה כלשהיא.

ערעור על צו קיום צוואה

יש מקרים אם כן בהם היורשים או אחרים לא מוכנים לקבל את הצוואה כמו שהיא ולפי החוק הם יכולים להגיש ערעור על צו קיום הצוואה. מיש מרגיש שנושל מהצוואה או היורשים יכולים להגיש את הערעור במסגרת הזמן הקבוע בחוק, ואת הערעור צריך להגיש לרשם לענייני ירושה עם מכתב שמפרט את כל הסיבות לערעור. חשוב לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים שיכולים לחזק את הטענות של מי שמערער על הצוואה.

ערעור על צו ירושה

ערעור על צו ירושה הוא אם כן הליך מקובל והוא נותן מענה למי שמרגיש מקופח ומנושל מהירושה או מהחלק שהוא חושב שמגיע לו כמו גם כל מי שמרגיש שהוא נפגע מהירושה. ההליך מתחיל עם הסדרת תשלום האגרה בשביל להגיש את הבקשה והוא ממשיך עם הגשת הבקשה המלאה באופן מקוון באמצעות המערכת המקוונת של הרשם לענייני ירושה, בדואר למשרד הרשם או בעמדות קבלת הקהל.

אם אתם רוצים לערער על צו ירושה, להתנגד לצוואה מכל סיבה שהיא או להבין האם יש לכם עילה להתנגדות, חשוב שתפנו לעורך דין מומחה בתחום, עורך דין עם ניסיון ועם כמה שיותר המלצות ואנחנו במשרד עורכי דין כפיר לולו נשמח לסייע לכם.

צרו קשר עוד היום וקבלו את כל המידע שאתם צריכים!

לפרטים נוספים וייעוץ
התקשרו עכשיו

או שלחו את הטופס

התנגדות לקיום צוואה

ישנן 3 עילות התנגדות לצוואה. הצוואה כאמור נמסרת על ידי מי שהולך לעולמו ומשאיר אחריו…

לשיחת ייעוץ
פנו אלי עכשיו

או באמצעות הטופס

לשיחת ייעוץ
פנו אלי עכשיו

או באמצעות הטופס